Kontakta oss Kontakta oss

Behöver du mer hjälp?

Fyll i kontaktuppgifter nedan så återkommer vi till dig.






26 januari   2017

Hallå där Freddie Cederlöf orderadministratör på Prodoc!

Hallå där Freddie Cederlöf  orderadministratör på Prodoc!

När började du på Prodoc? Förra året (2016) ringde jag min tidigare kollega från IKEA, Johan Engholm, och undrade om han ville ställa upp som referens. Det visade sig att Johan arbetar som chef på Prodoc Logistic Center och behövde hjälp med ett stort projekt. Vilket passade mig bra. Jag gillar arbetsplatser med trevliga arbetskamrater och god stämning, så jag blev kvar. Dessutom slutade Therese Elffors som ordermottagare och jag fick chansen att ersätta henne.

Hur var det att ta över efter Therese? Det var intensivt och roligt! Jag har alltid gillat att prata och att ge bra service, så det var ett jobb som passade mig. Det var däremot en riktig utmaning eftersom Therese arbetat på Prodoc under lång tid, kände alla, och hade fullständig stenkoll på läget. Det är en utmanande yrkesroll att arbeta som orderadministratör, det är många rutiner som måste följas och vi har en väldigt bred bas av kunder.

Vad gjorde du innan Prodoc? Tidigare arbetade jag på Siba som lageransvarig. Jag har även jobbat, till och från, på Ikea under 6 år. Jag är 28 år och har en kandidatexamen i maskinteknik från Linköpings Tekniska Högskola. Under studierna läste jag bla miljö- och energi, som jag brinner lite extra för. Efter 6 år i Linköping var det dags att söka sig hem till Stockholm igen.

Vad gör du som orderadministratör (OA)? Som OA tar jag emot beställningar från våra återförsäljare och partners, de flesta beställningarna går elektroniskt via vårt CRM-system, men många föredrar att ringa, vilket jag tycker är trevligt. Jag tycker om att ha en personlig relation med våra kunder. Det första som händer när jag får en ny order att administrera är att jag gör en genomläsning för att se om det är något som saknas. När ordern ser riktig ut, så beställs hård- och mjukvara hem. Vi återkopplar därefter beställningen till kund med en orderbekräftelse.

Vad händer sedan? När det gäller maskin i kartong, går det så snabbt som möjligt. Har vi det hemma går det iväg direkt. När vi levererar förinställda och pre-configade maskiner behöver vi 10 dagars leveranstid. Teknikern här på plats ska göra sitt jobb och det är transporter hit från Europa (Holland) att förhålla sig till.

Hur gör man som kund för att leveransen ska ske smidigt? Har du några tips? Det är bra om vi får tydliga uppgifter med kompletterande information vid en beställning. När vi startar upp och ”pre-configar” en maskin, är det viktigt att vi exempelvis får rätt IP-uppgifter, kontaktperson och kontaktuppgifter på mottagaradressen. Om man vill få ut ut en uppstartad maskin så snabbt som möjligt är det viktigt att man lägger sin order senast på måndagen, eftersom vi lägger beställningen till Ricoh international på tisdagar kl 10:00. Gör man inte det, kan man komma att behöva vänta till nästa inköpstillfälle, nästkommande tisdag.

Freddie välkomnar alla som har tid och möjlighet att komma förbi och hälsa på PLC i Västberga.

– Det är alltid roligt att träffa våra kunder och få ett ansikte på rösten eller mailet. Alla personrelationer underlättar samarbetet med återförsäljare och partners. Det är väldigt trevligt att lära känna våra kunder.